UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Američtí pořízci HARM'S WAY na to šli vždy hlavně silově a nejinak je tomu i letos. Je zde však lehká změna přístupu, respektive žánrového vymezení. Jestliže doposud je bylo možné řadit mezi natlakovaný projev vyznávající hc kapely, páté album přináší další, byť už spíše mírnější zpomalení a ještě zahuštěnější produkci, posouvající jejich zvuk někam do sfér plnotučného sludge metalu.
Co se nijak němění, je snaha skupiny věci nijak nekomplikovat, či rozmělňovat. Album zcela nepokrytě opět útočí do plných bez jakýchkoliv úhybnách manévrů. Zahryzne se do vás jako rozzuřený pes a trhá jako smyslů zbavený. Vy jako posluchač máte možnost buď se dát na útěk anebo vytrvat v boji. V tom druhém případě vás čeká pořádný kolotoč těžkotonážních riffů, zdobících nekompromisní skladby odehrané (povětšinou) ve středních tempech.
Američané vskutku neponechávají žádný prostor náhodě, kterou by měla reprezentovat jakákoliv snaha o experimenty, byť i na ty dojde, pochopitelně v rámci jasně daných pravidel („Undertow“, „Terrorizer“, „Wanderer“). Album díky tomu odsýpá s razancí parního válce, což znamená v konstantní rychlosti a s neutuchájící energií.
Žádoucím a i poměrně nečekaným zpestřením tohoto nelítostného soukolí je skladba s názvem „Undertow“, kterou svým hlasem zjemní Kristina Esfandiari ze skupiny KING WOMAN. Duet nelítostného zemitého přístupu HARM'S WAY a psychedelie reprezentované hostující kapelou nabídne nesmírně funkční výsledek a patří i k vrcholům celé desky.
Tradičně již zamrzí, a u takovéto nahrávky dvojnásob, je opět přebuzená produkce. Ta se vám snaží vytlouct díru do hlavy a přitom by na to v tomto případě zcela bez problémů stačila jen muzika samotná a nebylo by potřeba si vypomáhat dynamickou křivkou rovnou jako dánská krajina. A pokud vám toto nevadí, vše ostatní snese i ta přísnější měřítka. Ano, v zásadě je to celkem stereotypní hoblovačka, ale těch 35 minut je vlastně tak akorát, aby to žánrové fajnšmekry už nezačalo nudit. Silový přístup tedy dokáže dobře fungovat i v nižších otáčkách a když se k tomu přidá patřičný tlak odspodu, k přehnané kritice není příliš mnoho důvodů.
HARM'S WAY opět trochu zpomalili a zahustili sound. Nekompromisní přístup však zůstává.
7 / 10
James Pligge
- vokály
Bo Lueders
- kytara
Christopher Mills
- bicí
Nick Gauthier
- kytara
Casey Soyk
- basa
1. Silent Wolf
2. Denial
3. Hollow Cry
4. Devour
5. Undertow (featuring King Woman)
6. Heaven's Call
7. Cyanide
8. Terrorizer
[video]
9. Sadist Guilt
10. Wanderer
Common Suffering (2023)
Posthuman (2018)
Rust (2015)
Blinded (EP) (2013)
Isolation (2011)
No Gods, No Masters (EP) (2010)
Reality Approaches (2009)
Harm's Way (EP) (2008)
Imprisoned (EP) (2007)
Datum vydání: Pátek, 29. září 2023
Vydavatel: Metal Blade
Stopáž: 34:37
Studio: Studio 4, Pensylvania (USA)
Produkce: Will Yip
Dříve velmi tuhá skořápka jako by praskla a najednou jsou tu HARM'S WAY v mnohem otevřenější formě a i dříve dusivá atmosféra jako by se trochu protrhla. Ale na škodu to není, protože skupině se tím pádem daří zdůraznit energii, kterou na předchozích počinech jako by tlakovali do papiňáku. Byla tam, ale zadržovaně nervní. Na "Common Suffering" se v mnoha okamžicích prodírá ven. Najednou jsou Američané mnohem výbušnější. Pěkná porce nekompromisního hardcore to je.
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.